Opdrachtomschrijving:
Rond de wereld daalt het leesplezier onder jongeren. Nu is het probleem niet dat jongeren niet lezen, maar anders. Jongeren lezen veel korte tekstjes, denk hierbij aan Twitter berichten van 140 karakters, Instagram captions, of songteksten. Wat niet geactiveerd wordt tijdens het lezen van korte teksten is het soort concentratie wat van je brein wordt gevraagd bij het lezen van lange teksten, oftewel diep lezen. Met als gevolg dat jongeren in inzichten en woordenschat een achterstand krijgen.


Eindresultaat:


Commitment

Door immersie en interesse te creëren bij het browsen naar boeken leid Scrollbook de doelgroep naar een kleine commitment van 5-10 minuten. Hierbij wordt de gebruiker blootgesteld aan het boek en stijl d.m.v. een book preview. Wanneer de gebruiker er voor kiest het boek te willen lezen, wat in dit geval de grotere commitment is, zijn zij eerder geneigd het gedrag van het boek lezen voort te zetten.

Enabled reading
Tijdens het lezen worden de ogen van de lezer begeleid met behulp van enabled reading. Hierdoor worden woorden zichtbaar gevisualiseerd op scroll-interactie. Door de scroll-handeling en het lezen tegelijkertijd uit te voeren, kunnen zij een focuspunt aanhouden waardoor zij gemakkelijk in een staat van diep lezen komen en tekst onthouden.

Endowed Progress Effect
Het leesgedrag wordt beloond waarbij vroegtijdig progressie naar gratis leesmateriaal wordt gevisualiseerd in de vorm van een stempelkaart, waarbij stempels te behalen zijn door milestones te voltooien.

Link(s) naar meer info / demo(s) / filmpjes van het project:

https://joopakerboom.nl/scrollbook-v3/presentation.html

 

Afbeeldingen:

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.