Opdrachtomschrijving:
Er speelt een maatschappelijk probleem onder jongeren. Pubers van 12 t/m 18 jaar experimenteren meer en vaker. Dit is onderdeel van de identiteitsontwikkeling, maar kan bij sommige pubers problematisch gedrag veroorzaken. Mijn doelstelling: Een digitaal, interactief product ontwerpen dat ondersteuning biedt bij de preventie van verslavingen bij jongeren, zodat zij kennis maken met relevante verslavingen, de gevolgen begrijpen,
verslavingen kunnen herkennen en erop kunnen anticiperen.

Eindresultaat:
Bij het spelen van Limits kunnen pubers een gepersonaliseerde avatar maken waarmee zij scenario’s waar verslavingen aan het licht kunnen komen, gaan ervaren. Middels animaties en storytelling worden pubers uitgedaagd om in een veilige digitale omgeving, met middelen te experimenteren en grenzen te verkennen. Bij het opzoeken van grenzen kunnen er punten verdient worden. Aan de puber de taak om zoveel mogelijk punten te verzamelen, maar niet over de grens heen te gaan. Door het toepassen van gamification, beloningssystemen en personalisatie in Limits, raken jongeren gemotiveerd om het spel te spelen en worden de lessen als leuk en interactief ervaren. Limits leert middelbare scholieren op spelenderwijs meer over verslavingen, indicaties herkennen, hoe ze op situaties kunnen anticiperen en confronteert hen met de schadelijke gevolgen. Dit draagt bij aan de bewustwording en preventie van verslavingen bij pubers waardoor een maatschappelijk probleem gedeeltelijk verholpen kan worden.

Link(s) naar meer info / demo(s) / filmpjes van het project:

Promovideo

https://drive.google.com/file/d/1BcdYMlZS1zEZmf7F3aT_D6S-7IrHgCBV/view

https://drive.google.com/file/d/1fzXKUhbpBLnegA6Qcli4K0l90UIaPElS/view

Afbeeldingen:

 

5 Comments

  • Saar Lekatompessy-Pattinasarany says:

    Ik ben trots op deze jonge vrouw, mijn nicht, die op een eigentijdse wijze de hedendaagse problematiek van drugsverslaving op een waardevolle, preventieve en digitale manier aan de orde stelt in haar afstudeerproject. Proficiat Daisy!

  • Joshua says:

    Als docent ben ik zeer blij met de ontwikkeling van ‘Limits.’ Voor jaar 2 basis/kader in het voortgezet onderwijs is het lastig om interactieve werkvormen te vinden. Die passen bij de belevingswereld van de leerling en in begrijpelijke (leerling)taal geschreven is. Ook is ‘Limits’ gestructureerd genoeg voor de leerlingen om zelfstandig bezig te gaan met de verwerking. Wanneer ik ‘de toelichting op nominatie’ goed begrijp is de ontwikkelaar geen docent. Des te meer lof voor het didactische inzicht. Zeer knap gedaan en wat mij betreft de winnaar!

  • Caroline Turk says:

    Succes Daisy! Mooi project!
    Gr Caroline

  • Jetty Achterberg says:

    Goed gedaan Daisy. Zeker belangrijk in deze tijd, waarin door oa onrust en stress allerlei verleidingen bestaan, die jongeren maar moeilijk kunnen weerstaan. Ik hoop dat hier veel gebruik van kan worden gemaakt👍

  • Margreet Vrieze says:

    👍🏼

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.