Opdrachtomschrijving:
Ik werd gevraagd om Finaps te helpen met het visualiseren van een engine die zij ontwikkelde. Deze Decision Engine helpt met het maken van beslissingen op basis van data. De vraag was: Hoe kunnen we dit proces intuïtief maken? Ik zag potentie in de engine om te helpen met budgetteren en het veranderen van koopgedrag. Ik vond een doelgroep die zo een hulpmiddel nodig heeft: Studenten. Uit onderzoek bleek dat zij moeilijk rondkomen en veel geld uitgeven op impuls. Hoe kan ik dit gedrag aanpassen?

Eindresultaat:
Blob speelt in op het impulsieve koopgedrag van studenten door de functie “Guilty Pleasures”. Hiermee spaart de gebruiker voor kleine doelen, zoals uitgaan. Deze functie is bedoeld om de gebruiker bewust te maken van uitgaven die zij doen naast hun budget, zo worden zij op speelse manier geconfronteerd met hun secundaire uitgaven. Het budgetteren is simpel, de gebruiker stelt een budget in, linkt zijn applicatie met zijn eigen rekening, en krijgt zo een overzicht van wat hij uitgeeft, waar hij het uitgeeft, en hoeveel geld er nog over is van het budget. De gebruiker kan zijn uitgaven koppelen aan categorien, zo kan hij precies  zien waar hij procentueel meer aan uitgeeft. Daarnaast stuurt Blob notificaties met positieve bekrachtiging. Ook checkt hij nieuwe uitgaven en vraagt hij om de zoveel tijd of deze uitgave aan een categorie gekoppeld moet worden.

Link(s) naar meer info / demo(s) / filmpjes van het project:

Figma prototype

Figma Design Rationale

Afbeeldingen:

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.