was successfully added to your cart.

EventsOntwikkelingen

Power to the people

Het thema van The Next Web Conference 2014 was ‘Power to the people’. Op 24 en 25 april jl. krioelde het op het Westergasterrein in Amsterdam van de (internationale) designers, developers, tech-startups en de ‘creatief zakelijke dienstverleners’. Zij bewogen zich tussen drie ruimtes met presentaties, de mobiele koffietentjes, de sushi-bar, de frietkar en de talrijke stands waar tal van nieuwe interactieve media producten en diensten gepresenteerd werden. Wie goed keek kon ook een aantal CMD Amsterdam docenten ontdekken. Wie nog beter keek zag daar ook weer een aantal CMD Amsterdam studenten rondlopen. In dit verslag een overzicht van wat ik heb gezien, gehoord en ervaren. En wat dat voor onze opleiding CMD Amsterdam betekent. Of kan betekenen.

duolingo
Direct een mooi verhaal: Luis von Ahn (bedenker van de CAPTCHA) vertelde dat hij CAPTCHA aan Google had verkocht en daardoor niet meer hoefde te werken. Na een week niets gedaan te hebben, begon hij zich toch weer te vervelen. Hij vertelde over zijn nieuwe project, Duolingo. Een programma waarmee je gratis een nieuwe taal kunt leren. Gratis? Dat klinkt in deze tijd verdacht. Waar zit het addertje onder het gras? Nou, die zit er niet. Wat Luis heeft bedacht is geniaal vind ik. Het filmpje vertelt het hele verhaal. Dit vind ik nu echt innovatief. Ik zou het mooi vinden als studenten CMD Amsterdam ook zien en leren dat innovatie voort kan komen door twee losstaande activiteiten (een taal leren en het vertalen van het web) aan elkaar te koppelen en daarvoor een nieuw product te ontwerpen.

james tnwJames McQuivey nam het stokje over en vertelde over de kansen en bedreigingen van digital disruption (= verstoring). Digitale platformen (zoals Facebook, Apple, Microsoft en Google) stellen organisaties en gebruikers in staat om snel met elkaar in contact te komen. Deze ontwikkelaars zijn hiermee zowel de ‘enablers’ van digitale platformen, maar tegelijkertijd ook de ‘constrainers’ ervan. Je zou kunnen zeggen “wie ontwerpt, bepaalt”. Het gaat dus meer en meer om de digitale relatie tussen deze partijen; “Who will hold the relationship with the customer will win”. Dat zou betekenen dat goede contentmanagers een belangrijke rol (zullen gaan) vervullen.

digital-darwinismJe leest het goed, deze term – Digital Darwinism – werd geïntroduceerd door Brian Solis. De ontwikkeling van consumentengedrag als maatschappelijke en technologische ontwikkelingen sneller gaan dan de mogelijkheid om ons daar aan te kunnen aanpassen. Dat zou voor studenten CMD Amsterdam betekenen dat zij zich in hun ontwerpprocessen bewust moeten zijn van het aanpassingsvermogen van de gebruikers. Deze gebruikers moeten kunnen wennen aan de maatschappelijke en technologische veranderingen die nieuwe interactieve media producten en diensten met zich meebrengen. “It is about sharing, trust and transparancy”.

nowfloats
Tegenwoordig kun je al in 13 minuten een website hebben, vertelt Rahul Sood (General Manager bij Microsoft Ventures). Right. Dus er ontstaan nu bouwpakketjes voor websites waarmee iedereen in 13 minuten een eigen site kan bouwen? Ja, kijk maar op www.nowfloats.com. Worden wij ingehaald door onze eigen technologie? Leuke discussie. Wat betekent dit voor toekomstige ontwerpers? In ieder geval de noodzaak om je als ontwerper bewust te zijn van deze ontwikkeling. En hoe je er je voordeel mee kunt doen. En hoe je betere en mooiere websites kunt maken dan deze ‘fast-food-sites’.

Evan Sharp, de Co-founder van Pinterest, vertelde over ‘designing discovery’. Hoe Pinterest een platform heeft ontworpen waarbij ‘ontdekken’ centraal staat. In zijn presentatie liet hij het nieuwe “Guided Search” van Pinterest zien. Zoals hij zelf aangaf: “We design tools for people to unlock their ability to be creative”. Daar word ik dan blij van. Het filmpje hieronder legt uit hoe Pinterest Guided Search werkt.

Wat mij betreft een typisch CMD Amsterdam product: een interactieve media oplossing voor alledaagse problemen / vragen / uitdagingen van gebruikers in hun sociaal maatschappelijke omgeving. En ook een mooi promo-filmpje: het laat goed zien hoe het product werkt in de leefwereld van de eindgebruiker.

Spotify-ImageVerrassend vond ik de presentatie van Gary Liu (Global Head of Industry Development bij Spotify). Het ging over de invloed die merken zouden kunnen hebben via hun eigen Spotify page. Jezelf als merk via je muzieksmaak profileren. Interessant. Wordt het tijd voor een CMD Amsterdam playlist? En via dat kanaal nieuwe studenten en volgers werven? Wat zouden we daar dan op moeten zetten? Volgens Mark van Strien en Theo Ploeg mag denk ik The War on Drugs daar vast niet op ontbreken. En Charlie Mulholland zal waarschijnlijk Orbital aan de lijst toevoegen. Ik zou er zelf Sohn opzetten.

frietjeLeuk om CMD Amsterdam studenten te ontmoeten op The Next Web. Ze helpen met de organisatie en kunnen zo ook delen van het programma meekrijgen. Wil je dit ook volgend jaar? Stuur mij een mailtje. Trakteer ik op een frietje met mijn frietzakblouse..

Tot slot nog een leuke presentatie van Vooza en hun knipoog naar alle flitsende promo-filmpjes van startups met dit filmpje. En een mooi verhaal van Jennifer Lawrence die het belang van een goede cultuur binnen een organisatie benadrukt. Natuurlijk is het belangrijk om een goed product, een goede visie, goed wifi, een goed intranet en goede koffie te hebben, “But whatever you do, don’t fuck up your culture”. Laten we dat ook bij CMD Amsterdam hoog in het vaandel houden. En een goede cultuur gaat verder dan de aanschaf van een ping-pong tafel of bankjes in de medialounge. Ik hoop er door deze blogpost in ieder geval een bijdrage aan te leveren. We hebben als CMD Amsterdam goud in handen wat mij betreft, let’s not fuck it up.

– Mattijs Blekemolen

3 Comments

  • Janneke Hohmann says:

    Digital Darwinism vind ik wel weer een mooie kreet. Wat voor nieuwe wereldburgers zal dat opleveren?
    Groet, Janneke

  • Matthijs says:

    Dank! Ben weer op de hoogte. Kon er helaas niet bij zijn. Interessante topics.

  • Valentijn says:

    Hi Mathijs
    Het onderdeel van branding spotify vond ik interessant. Multi channel branding tot aan de spotify playlist aan toe… Goed voorbeeld : Nike running : software, hardware en content…

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.