was successfully added to your cart.

Events

CMD @ UX STRAT

balie crop

“User experience design is about guiding companies and users in the transformation from the analoge to the digital world”, aldus de kern van de eerste UX STRAT conferentie in Amsterdam.

Op 4 en 5 juni jl. vond in het Tobacco Theater in Amsterdam de eerste UX STRAT Europe conferentie plaats. In totaal 200 bezoekers, bestaande uit zelfstandige ontwerpers, UX-ers in dienst bij bedrijven en managers die hebben gehoord dat je met UX (User Experience) ook hele organisaties kunt verbeteren. De van origine Amerikaanse organisator had mij benaderd met de vraag of er een groepje studenten was die wilde helpen in de organisatie van het event. Hij had goede verhalen over CMD Amsterdam gehoord uit ‘de industrie’, vandaar het verzoek. Twee dagen met presentaties over hoe UX een rol in een bedrijfsstrategie kan spelen.

Vanuit onze minor UxD heeft zich een clubje studenten gemeld om mee te helpen. Zowel achter de schermen als in de zaal. Op die manier kregen zij ook nog iets van de presentaties mee. Namens CMD waren Irene Kamp en ik aanwezig tijdens de conferentie. Wat viel mij op aan de presentaties? Teveel om in dit bericht kwijt te kunnen. Maar voornamelijk dat er binnen steeds meer bedrijven een groeiend besef ontstaat dat je door met een ‘ontwerpersbril’ naar je procesessen te kijken je je organisatie naar het volgende level kunt brengen. En dat ‘digital’ niet meer een afdeling in je bedrijf is waar iemand in een hoekje Windows zit te installeren, maar dat digitale producten en diensten binnen alle afdelingen van toepassing zijn. En dat je als bedrijf ook veel meer met je data kan doen. Wat zegt die data over je bedrijf? Wat moet je daar dan mee? Naast CEO’s ontstaan er binnen organisaties nu ook steeds vaker CXO’s (Chief Experience Officers).

Goede UX’ers zijn hierbij van groot belang. Met name UX’ers die goed ontwikkelde ‘soft-skills’ hebben; je moet immers vaak in co-creatie sessies met diverse stakeholders kunnen samenwerken, goed kunnen luisteren, doorvragen en de ontstane ideeën kunnen omzetten in ontwerpen voor digitale producten en diensten. Hoewel de focus van deze conferentie lag op het strategische deel van UX, viel het me toch op dat we als CMD goed op koers liggen wat betreft de ontwikkelingen in de industrie op UX gebied. Vakken als Service Design en Datavisualisatie en minoren als UxD en Design Thinking and Doing sluiten goed aan bij ’the next steps’ waar veel (grote) organisaties op dit moment mee bezig zijn. Zeker ook interessant voor de master Digital Design lijkt me.

Zowel de bezoekers als de organisatoren waren erg enthousiast over de inzet van onze UxD studenten. Aan het eind van de conferentie werden we nog op het podium geroepen en heb ik de studenten ook zelf nog bedankt. Groot applaus vanuit de zaal. En natuurlijk CMD nog even gepromoot. Dat we als opleiding ook onderdeel zijn van het hele ‘UX ecosysteem’ en we de toeleverancier zijn van aankomende UX talenten. Daarom gaan we graag met de industrie in gesprek. Na afloop kreeg ik direct leuke reacties van zowel Nederlandse als buitenlandse organisaties die graag met CMD willen samenwerken. Zowel in stages, gastcollege’s als advies rond curriculumontwikkeling. Tevens heb ik wat UX vacatures gefotografeerd. Leuk om te zien wat er gevraagd wordt. Laat maar weten als je die wilt zien. Voorbeelden van bedrijven die naar me toekwamen voor samenwerking: Informaat  TravelBirdNomensa en Userzoom. Dus ik even ‘shinen’ met m’n visitekaartjes en ze uitnodigen voor de Golden Dot Awards :)

– Mattijs Blekemolen

Mattijs Blekemolen

About Mattijs Blekemolen

Coördinator externe samenwerking bij de opleiding CMD Amsterdam. Je kunt me volgen op Twitter, dan blijf je automatisch op de hoogte van o.a. nieuwe posts en ontwikkelingen rondom de opleiding: @m_blekemolen

Leave a Reply