Ontwerpen

Daan in zijn flow

CMD Amsterdam

Wij zijn een HBO ontwerpopleiding op het gebied van digitale interactieve producten en diensten. Onze studenten ontwerpen en realiseren digitale interactieve oplossingen die optimaal aansluiten bij de behoeften van de gebruikers. De gebruiker staat centraal.

Het ontwerpproces starten we daarom met het onderzoeken van de gebruikers en hun behoeften en/of problemen. Om vervolgens ideeën te bedenken en die met behulp van eerste versies van het eindproduct (prototypes) steeds verder te verfijnen. De focus bij de uitwerking ligt daarbij op de combinatie van vormgeving, interactie, technologie en het bouwen van de producten.

Zo hebben studenten bijvoorbeeld van een dikke papieren gids voor internationale studenten in Nederland een handzame digitale versie ontworpen. Anderen maakten een redesign van een bestaande webshop om zo de klantbeleving en verkoop te versterken. Ook hebben CMD studenten een app ontwikkeld voor muzikanten waar zij direct hun inspiratie voor nieuwe nummers op kunnen plaatsen. En voor het Academisch Medisch Centrum in Amsterdam hebben ze een digitale applicatie ontworpen voor de afdeling psychiatrie. Zo hopen we de (digitale) wereld om ons heen wat mooier en beter te maken. Wie doet er mee?!

De kern van CMD Amsterdam

De kern van de opleiding bestaat uit het meester worden van het onwerpproces: van het begrijpen van het ontwerpprobleem, via het uitwerken en realiseren van het product, tot de feestelijke lancering. En dan in de tweede versie weer beter.

Zo hebben eerstejaars studenten bijvoorbeeld onderzocht welke problemen en behoeften buitenlandse studenten hebben die in Amsterdam komen studeren. Uit dat onderzoek kwam o.a. naar voren dat ze het moeilijk vonden om studenten te ontmoeten. Daarnaast vonden ze het wel leuk om als een echte Amsterdammer te leven door bijvoorbeeld Nederlandse gerechten te eten. Met dat als uitgangspunt hebben de studenten een app ontworpen en gerealiseerd voor kookclubjes voor buitenlandse studenten: “I’m going to make boerenkool today. Want to help cooking? Want a bite?”

Binnen dit ontwerpproces voor digitaal interactieve producten focussen we op drie hoofdonderwerpen: interaction design, visual design en front-end development. Dat leggen we hieronder graag uit.

T-shaped designers

Tijdens de opleiding kunnen CMD studenten zich naast het gezamenlijke kernprogramma via profileringsvakken individueel ontwikkelen. CMD'ers worden op deze manier opgeleid tot T-shaped designers.

In het CMD werkveld wordt vaak in teams met verschillende specialisten gewerkt (multidisciplinair). CMD studenten kunnen in deze teams uitstekend uit de voeten, omdat ze door hun brede basis andere teamleden goed begrijpen. CMD studenten zijn aan de ene kant dus meester in het ontwerpproces (hun lijf / kunnen) en aan de andere kant bekend met een breed begrip van factoren die hun werk beïnvloeden (hun handen / kennen). De mix van kunnen / kennen is voor elke student anders afhankelijk van zijn/haar vermogen, interesses en ambities.

Soorten T-shaped designers

CMD studenten kunnen zich tijdens de opleiding in de diepte of breedte ontwikkelen. Hierdoor ontstaan verschillende typen T-shaped designers.

Ons kernprogramma richt zich op het gehele ontwerpproces, interaction design, visual design en front-end development. Door eigen keuzes van studenten ontstaan grofweg vier typen ontwerpers: brede ambachtslieden, specialisten, digitale duizendpoten en design researchers (uitzonderingen).
 

Ontwerpproces

Ontwerpen bestaat grofweg uit het probleem doorgronden, oplossingen bedenken en die uitwerken tot een product. Dat loopt echter niet in een rechte lijn. Onze studenten maken prototypes waarmee ze onderzoeken of het de goede kant op gaat. De uitkomsten gebruiken ze dan weer in een volgend prototype enz enz. Om ‘goede’ oplossingen te creëren is het belangrijk om voeling met de maatschappij te hebben waarin je producten terecht komen (bijv. de discussie over privacy en Facebook). Ook moet je technologische ontwikkelingen op de voet volgen en bedenken hoe die van pas kunnen komen in je ontwerpen. Als laatste is het belangrijk om effectief en prettig met ander professionals te kunnen samenwerken.

Interaction design

Interaction design gaat over de structuur en het gedrag van interactieve producten. Denk bijvoorbeeld aan je telefoon waar belangrijke functies en updates snel beschikbaar zijn via notifications en tools panels. Of aan Google Maps waar je alles met je muis en toetsenbord of met je handen kunt bedienen. En TomTom biedt zelfs de mogelijkheid om dat met je stem te doen. Netflix zet populaire series en films al op jouw homepage en zorgt dat andere ook toegankelijk zijn door zoeken en browsen.
De interaction designer zorgt ervoor dat de ‘flow’ van een website goed loopt. Hiervoor structureert de interaction designer alle inhoud op een logische manier en ontwerpt de navigatie. Dit om ervoor te zorgen dat een website of applicatie de doelen van de gebruiker goed ondersteunt. Zo kan een bezoeker van een website goed vinden wat hij of zij zoekt, of op een eenvoudige manier een ingewikkelde taak uitvoeren met een app. Een goede interface is namelijk onzichtbaar!

Visual design

De visual designer is iemand die verantwoordelijk is voor de layout van een digitaal interactief product tot in elk detail (hiërarchie, vorm, kleur, typografie, grid). De visual designer ontwerpt elk afzonderlijk scherm waarmee de gebruiker interacteert en zorgt hiermee voor een optimale visuele gebruikerservaring. De visual designer houdt zich bijvoorbeeld bezig met de volgende vraag: waar staat welke informatie in het scherm? Of: hoe kan ik het beste dit menu of deze knop visualiseren? Ook is de visual designer verantwoordelijk voor een consistente doorvertaling van de visuele taal van het product in elk visueel element en beïnvloedt hiermee het gedrag van de gebruikers van het product. Daarnaast weet de visual designer een goede stijlgids te maken. 

Front-end development

Front-end developers schrijven de code die er nodig is om een digitaal ontwerp daadwerkelijk te laten werken. Simpel gezegd zorgen ze er voor dat je op de linkjes kunt klikken en dat je de formulieren kunt invullen. Daarnaast dragen ze met hun kennis van de technische mogelijkheden en beperkingen bij aan een solide eindproduct. Binnen CMD Amsterdam leren alle studenten hoe ze met code prototypes kunnen maken in de browser. Zo kunnen ze meteen kijken of de prachtige interface-ideeën die ze hebben ook echt wel werken. Daarnaast is het mogelijk om door middel van keuzevakken jezelf te specialiseren als front-end developer met oog voor vormgeving en interactie. Of als designer met een goed gevoel voor techniek. 
Brede ambachtslieden

Brede ambachtslieden

De meeste van onze studenten ontwikkelen zich tijdens de opleiding in de breedte met een kleine specialisatie. Zij komen na de studie bijvoorbeeld bij full-service ontwerpbureaus als Info.nl of Fabrique in dienst. Maar ook bij bedrijven die hun digitale producen zelf ontwikkelen, zoals bijvoorbeeld Booking.com, ING en Coolblue.

Specialisten

Specialisten

Sommige CMD studenten vinden tijdens hun opleiding die ene passie, om daar vervolgens supergoed in te worden. Die werken na hun studie bijvoorbeeld als Usability Expert bij Valsplat of als Developer bij Q42. Anderen weten alles van een bepaald domein - zo werken er studenten bij Squla aan ‘leuk online leren’ voor kinderen.

Digitale duizendpoten

Digitale duizendpoten

Een kleine groep van onze afgestudeerden is goed in alle onderdelen. Die werken vaak in kleine ontwerpbureaus waar je alle specialisaties moet beheersen. Of in kleine bedrijven waar ze de digitale duizendpoot zijn. En dan zijn er nog onze absolute toppers die in alles uitblinken en écht overal terecht kunnen (onze unicorns).

Design researchers

Design researchers

Enkele afgestudeerden zijn werkzaam in het voortraject van het ontwerpproces. Bureau STBY doet bijvoorbeeld onderzoek naar 'digitale wensen van mensen', waar ontwerperbureaus vervolgens mee verder gaan. Bij Marktplaats is een CMD student als productmanager verantwoordelijk voor het tweedehands-auto deel van de site.

Onderwijsprogramma

De vakken gaan over strategie, design, en techniek. Studenten leren te denken en te handelen als een ontwerper. Ze leren naast ‘ontwerpen’ ook ‘maken’, ‘onderzoeken’, ‘projectmanagen’ en ‘adviseren’. Studenten kunnen met behulp van profileringsvakken, stages en minoren zelf richting geven aan hun opleiding. Met een groeiend internationaal netwerk van bedrijven en universiteiten kunnen studenten ook hun internationale competenties verder ontwikkelen.

Steeds meer organisaties zien het belang van goed ontworpen online mediaproducten en diensten. CMD’ers zijn hier van toegevoegde waarde. Een flexibel onderwijsprogramma met vakken, projecten en gastcolleges van experts, springt continu in op nieuwe ontwikkelingen. De docenten hebben goede connecties in de creatieve industrie en vertalen zo recente ontwikkelingen naar het gehele onderwijsprogramma (curriculum). Bekijk ook eens onze Moodle (digitale leeromgeving) voor nog meer informatie.

Curriculum CMD     Online studiegids CMD     Moodle

Filmpjes

1400
Studenten
100
Docenten
1499
Laptops
1
Desktop